10 april 2013

Regendans voor weidevogels

Eindelijk regen!
Onze kat is er minder blij mee, maar weidevogels halen vast opgelucht adem.

Grutto's eten wormen en om die te verkrijgen moeten ze met hun lange snavel de grond in kunnen. Door de droogte (wormen zitten dan diep in de bodem) en kou (bevroren grond) konden ze de afgelopen tijd maar moeilijk voedsel vinden. En ze hebben het juist zo hard nodig na hun lange tocht vanuit Afrika en Zuid Europa, waar ze de wintermaanden hebben doorgebracht.

Nu is het spannend of ze ook snel aan een nest gaan beginnen. Grutto's zijn langlevende vogels (gemiddeld 10-15 jaar) en als ze niet goed genoeg in conditie zijn, slaan ze weleens een broedseizoen over. Zelf overleven is dan belangrijker dan het produceren van nageslacht.

Benieuwd hoe het verder met de grutto's gaat? Kijk dan ook eens op:
http://volg.keningfanegreide.nl/

Foto gemaakt door Egbert van der Velde

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het heerlijk dat het geluid van de Grutto's weer hoor hier in de polder. Afgelopen zaterdag ook nog mooie grutto's in bruidskleed gezien. Deze plaats ik komende mandag.

    Leuk dat je de link plaatste naar het vervolg van de Grutto. Het is een prachtige weidevogel en ja.. het was ook te koud voor ze. Nog steeds wel maar als het goed is gaan we nu wat beter weer krijgen en........ het regent bij mij hihi....

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mooi geluid hè? Hier is ook wel aardig wat regen gevallen.
      Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe foto's! Ik hou je blog in de gaten.
      Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Die in bruidskleed is mooi hé :-) Ik had er dan ook heel mooi licht bij. Vanavond maar eens wat bloemen (wilde) plaatsen.
    Heel fijn weekend nog Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen