22 augustus 2013

Dierenkunst deel 2

In "Dierlijke kunstenaars" heb ik al enkele mooie kunstwerkjes laten zien, maar de volgende voorbeelden zijn ook zeker de moeite waard!

Foto door Kimiaki Ito
Zoals deze onderwater-cirkel gemaakt door een kogelvis:
Met zijn vinnen en lichaam graaft de vis gleuven en maakt hij heuvels in het zand. De cirkel heeft niet alleen als doel om vrouwtjes te lokken, maar doet ook dienst als kraamkamer: door de waterstromen belandt het fijnste zand in het midden van de cirkel en dat is heel geschikt voor het vrouwtje om haar eitjes in te leggen. Het mannetje zorgt vervolgens voor de eitjes totdat ze uitkomen.

Foto door LLudo
En wat vind je van dit zandkasteel?
Het is een termietenheuvel met verschillende kamers en gangen, die soms wel 6 meter hoog kan worden! Extra indrukwekkend als je bedenkt dat de makers zelf maar enkele centimeters groot zijn. Bovendien presteren deze kleine beestjes het om de temperatuur in de heuvel constant te houden, door kanalen te graven en modder aan te brengen als koelelement.

Foto door Densey Clyne
Wel heel bizar is deze "hoedenmaker". Deze rups (van de nachtvlinder Uraba lugens) vervelt zoals zoveel geleedpotigen doen. Het harde exoskelet kan niet meegroeien en daarom werpt het dier deze af. Maar deze rups doet daar wel iets heel bijzonders mee: hij bewaart al zijn vorige koppen als een soort hoed! Hoe ouder de rups, des te hoger is zijn hoed.


Referenties:
Kawase H, Okata Y & Ito K (2013) Role of Huge Geometric Circular Structures in the Reproduction of a Marine Pufferfish, Scientific Reports, Vol. 3: 2106. doi:10.1038/srep02106
Being Here - Termite Air conditioning: http://www.being-here.net/page/4247/en
Bug Girl's Blog - The Mad Hatterpillar: http://membracid.wordpress.com/2013/06/13/the-mad-hatterpillar/

5 opmerkingen:

  1. Nooit gezien, die vlinder - bijzonder...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat je in mijn bloglist stond Yvonne, maar kennelijk is er iets mis gegaan want ook dit blog heb ik genist. Ik ga je er straks weer opnieuw inzetten.
    wat een mooie vormen in die eerste foto zeg! Maar dat zandkasteel vind ik ook heel bijzonder en apart om te zien. Een foto van de "hoedenmaker" had ik al eens gezien maar weet je dat ik niet eens wist dat de diverse koppen emt zich mee bleef dragen!!!
    Werkelijk heel leerzaam en aprt!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, dat geeft toch niks Helma, ik mis zelf ook vaak blogs. En ik ben heel blij met zo'n trouwe lezeres!

      Ik vind dit soort voorbeelden uit de natuur heel gaaf. Er komt vast en zeker ook nog een dierenkunst deel 3!

      Groetjes, Yvonne

      Verwijderen