11 januari 2014

Gezichtsherkenning door dieren

Kan jouw huisdier je gezicht herkennen? Misschien wel!
Foto via Wikimedia Commons

Het is al lang bekend dat honden de gezichten van hun baasjes kunnen herkennen. Nu blijkt dat ze dit zelfs van foto's kunnen! In een experiment werden de oogbewegingen van honden geregistreerd die naar een scherm keken met daarop voor hen bekende of onbekende gezichten. Honden blijken langer te kijken naar gezichten van mensen die ze kennen. En net als mensen letten ze daarbij vooral op het gebied rond de ogen.

Ook andere dieren zoals paarden, schapen, chimpanzees, makaken, duiven en kraaien kunnen mensen individueel herkennen aan hun gezichtskenmerken.
Bij kraaien werd dit getest door de vogels te benaderen met verschillende maskers op. Enkele kraaien werden gevangen en geringd, terwijl de onderzoekers een bepaald "slecht" masker droegen. Wanneer deze kraaien later mensen zagen die het "slechte" masker droegen scholden ze hen uit of vielen hen aan, terwijl andere maskers met rust werden gelaten. Zelfs jaren later wisten de kraaien het "slechte" masker er nog uit te pikken. En nog indrukwekkender: kraaien die zelf niet in contact waren geweest met het "slechte" masker gingen toch alarmeren als ze hem zagen! Dit is een voorbeeld van sociaal leergedrag: door elkaar te observeren leren kraaien van elkaar wie er gevaarlijk is.

Foto via Cracked.com

Gezichtsherkenning wordt over het algemeen bestempeld als een complexe cognitieve taak die alleen door intelligente dieren uitgevoerd kan worden. Die gedachtengang moet misschien bijgesteld worden na recente onderzoeken met insecten. Zo blijkt dat ook honingbijen getraind kunnen worden om menselijke gezichten van elkaar te onderscheiden.

Het valt op dat vooral dieren die gedomesticeerd zijn of in dierenparken worden gehouden menselijke gezichten uit elkaar kunnen houden. Maar één bekend huisdier mist in dit rijtje: de kat!
Het lijkt er op dat katten niet in staat zijn om gezichten van mensen te herkennen.
Wist je trouwens dat er ook mensen zijn die dit niet kunnen? Deze mensen lijden aan Prosopagnosie (gezichtsblindheid). Maar er zijn ook andere mogelijkheden om individuen te herkennen, bijvoorbeeld aan hun geur, geluid of lichaamshouding. Op die manier weet je kat (of je vriend met Prosopagnosie) toch wie je bent!


Referenties:
Marzluff et al. (2010) Lasting recognition of threatening people by wild American crows, Animal Behaviour, Vol. 79 (3): 699–707. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.anbehav.2009.12.022

Cornell, H.N., Marzluff, J.M., & Pecoraro, S. (2012). Social learning spreads knowledge about dangerous humans among American crows. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, Vol. 279(1728): 499-508. doi:  http://dx.doi.org/10.1098/rspb.2011.0957
Stephan, C., Wilkinson, A. & Huber, L. (2012) Have we met before? Pigeons recognise familiar human faces, Avian Biology Research, Vol. 5 (2): 75-80. doi: http://dx.doi.org/10.3184/175815512X13350970204867
ScienceDaily (2013) Dogs Recognize Familiar Faces from Images: http://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131218095847.htm
S.G. Lomber & P. Cornwell (2005) Dogs, but not cats, can readily recognize the face of their handler, Journal of Vision, Vol. 5 (8): 49. doi: 10.1167/5.8.49
Peirce et al. (2001) Human face recognition in sheep: lack of configurational coding and right hemisphere advantage, Behavioural Processes, Vol. 55 (1): 13–26. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0376-6357(01)00158-9
K. Wong (2013) Honeybees Can Recognize Individual Human Faces: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=face-recognition-honeybees

6 opmerkingen:

  1. Hoi Yvonne,
    wat een bijzonder blog over deze gezichtsherkenning van de dieren. Van honden verbaasd het me niet maar van kraaien etc wel! Ik vond dit echt een leuke maar ook wijze les :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,
      Fijn dat je het een leuk stukje vindt!
      Ik denk dat het voor kraaien belangrijk is om verschil te kunnen maken tussen "goede" en gevaarlijke mensen, omdat ze in het verleden (en helaas nu nog steeds) vaak als ongedierte werden gezien. En omdat het uiterlijk van mensen vaak verandert (andere kleding, kapsels, hoed of pet op), is het gezicht dan misschien het beste om te onthouden. Maar ik roep ook maar wat...
      Groetjes!

      Verwijderen
  2. Hele boeiende post. Over kraaien had ik dit al eens gelezen, maar ik wist niet dat katten geen gezichten kunnen herkennen. Onze kat is oud en doof en kijkt ons extra vaak aan om te zien of we tegen hem praten. Als hij onze lippen ziet bewegen gaat hij ook terug kletsen...
    Maar als ik bij voorbeeld mijn douchemuts op heb, kijkt hij mij altijd erg vreemd aan.
    En van de honingbijen: heel bijzonder.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van honingbijen had ik dat ook echt niet verwacht!

      Lief dat jullie kat zo graag terug kletst. Wij hebben zelf een jonge kat die nog erg speels is en veel meer op (bewegende) handen let, dan op gezichten. Hij praat nog niet naar ons terug, maar als hij druk aan het spelen is maakt hij wel vaak geluid. En als we de deur voor hem open moeten doen ;-)
      Groetjes! Yvonne

      Verwijderen
  3. Kraaien moeten de vogelverschrikker van de echte boer met de luchtbuks kunnen onderscheiden, denk ik. Wat de kat betreft, dat snap ik niet. Een hond is natuurlijk meer afhankelijk van de groep, als sociaal roedeldier, een kat niet, maar ook bij een katachtige lijkt het me handig om een rotmens met bezem te kunnen onderscheiden van het oude vrouwtje met het schoteltje melk. Nader onderzoek nodig, vanavond eens bij mijn eigen kat wat dingen gaan uittesten. Dank je voor deze verhalen, ik heb je bij OBA ontdekt, blogspotblogs kan ik moeilijk volgen, maar heb er nu iets op gevonden, waardoor dat wel kan (hoop ik).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je zeker een punt. Misschien dat katten mensen meer herkennen aan hun geur. Hoewel honden natuurlijk ook ontzettend goed kunnen ruiken. Misschien kijken honden meer naar gezichten omdat het voor hen belangrijker is om de emoties van hun baasjes te begrijpen?

      Ik ben benieuwd wat voor testjes je met je kat gaat uitproberen! Laat je je bevindingen aan me weten? :)

      En leuk dat je mijn blog ontdekt hebt! Welkom!

      Verwijderen