24 december 2014

Sneeuwpret

Geen witte Kerst in Nederland dit jaar, maar elders op de wereld zijn er kleintjes die wel toegang hebben tot een flink pak sneeuw. Sleetje rijden, sneeuwballen maken, gangen graven en rollebollen door de sneeuw... niet alleen mensenkinderen vermaken zich met deze sneeuwactiviteiten: vogels doen het namelijk ook!

Een filmpje van een "snowboardende" kraai heb ik al eerder geplaatst (zie Spelende dieren en emoties) maar geniet ook van deze compilatie van spelende kraaien en raven:
Sneeuwtunnels - Foto door Bernd Heinrich

Dat kraaiachtigen door hun nieuwsgierigheid en vindingrijkheid in speelsituaties terecht kunnen komen zal voor mijn trouwe lezers niet als een verrassing komen. Nu is bekend dat kleinere zangvogeltjes ook niet vies zijn van wat sneeuwpret! Barmsijzen (Carduelis flammea) maken tunnels in de sneeuw en volgens onderzoekers heeft dat geen directe functie; ze doen het gewoon voor de lol!


Spel wordt gedefinieerd als gedrag zonder functie, maar spelen heeft volgens mij zeker wel nut: het maakt je blij en helpt om je vaardigheden te ontwikkelen. Samen spelen heeft ook een sociale functie. Daarnaast kan spelen in de sneeuw natuurlijk ook een reden hebben die we nog niet ontdekt hebben. Het rollen en graven in de sneeuw zou een poging kunnen zijn om zichzelf schoon te "wassen" en bij het pikken in een sneeuwbal krijgt de vogel mogelijk vocht binnen. De gemaakte tunnels zouden in koudere klimaten als schuilplaats kunnen dienen tegen de barre weersomstandigheden, hoewel de vogels in het onderzoeksgebied ze daar niet voor gebruiken kan het wel nuttig zijn om je bouwskills te oefenen als er sneeuw ligt. Het één sluit het ander ook niet uit: spelen is nuttig en leuk!

Als ik de weersvoorspelling mag geloven is er komend weekend kans op winterse neerslag. Hou die vogels in je tuin dus goed in de gaten en laat het me weten als je ze ziet spelen!

2 opmerkingen:

  1. Of er genoeg sneeuw zal vallen voor deze vogeljolijt betwijfel ik.

    Maar graag zou ik spelende vogels in mijn tuin willen bekijken.

    Leuk blog!

    Vrolijke Kerstgroet,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in het noorden van het land is geen vlokje gevallen, maar de winter is nog niet voorbij dus wie weet ;-)

      Bedankt voor je reactie en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

      Verwijderen