9 mei 2015

Mamááá! Waar ben je?

Herinner jij je nog dat gevoel van paniek wanneer je als klein kind je moeder kwijt was?
Wat denk je, zouden jonge eendjes dat gevoel ook hebben?

Het kan er ruw aan toe gaan in onze vijvers en slootjes. Door broeddrift en (over)bezorgde ouders te dicht bij elkaar op de lip lopen de gemoederen soms hoog op!
Zo zag ik vorige week een papa-Nijlgans een kersverse moedereend wegjagen waardoor 7 kleine pulletjes moederziel alleen achterbleven. Instinctief doken zij in de slootswal, waar ze zich stilletjes verstopten totdat mama weer terug kwam. Moedereend was inmiddels compleet uit beeld verdwenen... Het duurde zeker 15 minuten voordat ma weer bij haar kuikens terug was.

Maar wat als mama niet terug komt? Wat doe je dan als klein kuikentje samen met je broertjes en zusjes of misschien wel helemaal alleen?
Uiteindelijk zul je dan toch in beweging moeten komen. Op zoek naar eten, zonder de hulp en bescherming van ma.

Een paar dagen geleden zag ik 4 eendenkuikens van nog geen 2 weken oud. Nog veel te jong om voor zichzelf te zorgen dus! Maar moeder was nergens te bekennen...
Dit keer leek de boosdoener een waakzame meerkoet met een broedende partner. De pulletjes bleven angstvallig bij hem uit de buurt. Ze zaten een beetje in de val: aan de ene kant in het midden van de sloot het meerkoetennest, aan de andere kant een hoge, steile slootswal.
Bezorgd bleef ik zoeken naar mams terwijl ik mijn lunch deelde met de hongerige weesjes. "Moet ik de Vogelopvang bellen" schoot het door mijn hoofd. Maar meteen daarna: "..maar even in de gaten houden, meestal is mams niet ver uit de buurt."

En warempel! Net op dat moment kwam een volwassen eend aangesneld. "Dat moet Mam wel wezen!"
Geen zichtbare opluchting bij de pulletjes, die hadden het te druk met mijn fruitsalade die in het water verdween. Moeder dook ook direct op het voedsel... prioriteiten...
Misschien was er na mijn vertrek wel tijd voor een liefdevolle reünie tussen moeder en kids?


Gelukkig lopen deze verhalen meestal goed af. Ook al zie je ze niet, de ouders zijn nog wel in de buurt. Het is natuurlijk mogelijk dat er iets met de ouders gebeurt, maar wees niet te snel met ingrijpen. Jonge eendjes kunnen zich best een tijdje alleen redden! En dat geldt ook voor jonge haasjes, gansjes en uitgevlogen mereltjes.

En zelfs als ma echt niet meer terugkomt hebben de kuikentjes nog wel een kans. Soms worden ze geadopteerd door andere moeders! Die hebben zelf kleintjes of zijn hun eigen kuikens kwijtgeraakt maar hebben nog wel de behoefte om te moederen. En dan kan het dus best gebeuren dat een moeder kuikens van een andere soort opvoedt.

2 opmerkingen: